۱۳۹۰ فروردین ۱۷, چهارشنبه

والا به خدا هدف وسیله رو توجیه نمیکنه حتی تو تربیت فرزند

اگه اهرمی قطاری دست شما باشد و بین انتخاب ۲ میسر قطار که روی یکی الزاما تاکید میکنم الزاما ۱ بچه مشغول بازی باشد و بر روی دیگری ۱۰ بچه ، و شما هم راهی نداشته باشید به جز انتخاب یکی از این ۲ مسیر و کشته شدن اون یه نفر و یا اون ۱۰ نفر یا ول کردن قطار و انتخاب تصادفی کدوم رو انتخاب میکنید ؟خوب معلومه میگید اون یه نفر
اگه این سوال رو در ابعاد بزرگتری مطرح کنم قباحت انتخاب شما بیشتر روشن میشه
قبل جواب دادن به این سوال شما رو ارجاع میدم به تاریخ جنگ جهانی دوم .
متفقین اواخر جنگ جهانی دوم به این نتیجه رسیدند که تنها راهه پایان دادن به جنگ، بمباران شهر درسدن آلمان و کشتن هزاران نفر زن و بچه بیگناه است ،تو جلساتی که سران متفقین با هم گذاشتن به این نتیجه رسیدن که با کشتن این ۶۰،۰۰۰ نفر آدم بیگناه و پایان جنگ ،از کشته شدن میلیون ها آدم بیگناه دیگه جلوگیری میکنند .امروز خود اروپایی ها به این نتیجه رسیدند که این کارشون یکی از بزرگترین لکه های ننگ تاریخ اروپا به حساب میاد
این  داستان در مورد بمباران شهر حلبچه خودمون هم تعمیم پیدا میکنه.
سران ارتش و سپاه قبل بمباران شهر حلبچه به سند محکم نیروهای اطلاعاتی ایران در عراق به آیت الله خمینی هشدار دادند که صدام بنا داره در صورت قبول نکردن قطع نامه از طرف شما، شهر حلبچه رو بمباران شیمیایی کنه و چون راه قدس از کربلا میگذشت و قرار بود مسلمین جهان به وسیله ایران از استکبار جهانخوار  نجات پیدا کنند، جنگ ادامه پیدا کرد و اون فجایع در حلبچه اتفاق افتاد.
اتفاقا امروز هم تئوری حکومت و توجیهش برای کشتن و شکنجه و زندونی کردن آدمهای بیگناه اینه که با این کارش از ظلم بزرگتری که همانا اسیر نظام سلطه شدنه رو جلوگیری میکنه، یعنی پیش خودش میگه من با ظلم کوچکتری از ظلم بزرگتری جلوگیری میکنم
این داستان ها برای من کاملا روشن میکنه که اگر اهرم قطار در دست من بود و باید بین کشته شدن یه نفر یا ۱۰ نفر انتخاب میکردم ،اجازه میدادم قطار راهش رو بره و سرنوشت بین اون ۱ نفر و ۱۰ نفر انتخاب کنه و هیچ وقت اون یک نفر رو فدای اون ۱۰ نفر نمیکرد و یا بر عکس
این واقعیت اخلاقی در مورد مسایل بسیار کوچک ما هم تعمیم پیدا میکنه
یعنی اگه بچه ۱۰ ساله من فردا تصمیم بگیره درس خوندن و ول کنه و بره سراغ کار کردن ، جلوشو نمیگیرم ، میزارم آزادانه تصمیم بگیره چون در مورد همین قضیه به این کوچیکی هم حاضر نیستم اخلاق رو فدای هدف بکنم هر چی هم میخواد بشه بزار بشه
هر چند میدونم این به مذاق خیلی ها خوش نمیاد و قبول ندارن ولی من به شخصه آدمهایی که این منش اخلاقی رو تو زندگی شون به کار گرفتن امروز موفق تر میبینم حتی تو تربیت فرزندشون

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.